Friskole
Lejres grønne friskole – et fyrtårn for fremtiden
Med den grønne friskole vil vi skabe en skole i Lejre, hvor der er tid til fordybelse, hvor trivsel er et grundvilkår, og hvor børn og voksne lærer at bruge både deres hænder og hoveder til at leve bæredygtigt i vores verden. Vi vil skabe en skole for børn, der passer på sig selv og bidrager til fællesskabet, som er åben for alle og giver plads til samvær, læring og oplevelser uden at give afkald på klassisk boglige faglighed.
Baggrund
De kommende generationer står foran komplekse udfordringer med klima- og biodiversitetskriser, der allerede nu påvirker os alle. Hvis de skal løses, kræver det, at vi sammen og hver for sig lever bæredygtigt og i balance med jorden og hinanden. Det kræver, at vi introducerer en undervisningsform, der fra starten af livet lærer os at være i verden på en ny måde.
Bæredygtighed, virkelyst og fagligt fokus
Lejre er præget af mennesker med stor virkelyst. Vi er et på alle måder ressourcestærkt fællesskab af mennesker, der har prioriteret at skabe en hverdag sammen og tæt på naturen. Vi bor i Nationalpark Skjoldungernes Land, hvor de midtsjællandske skove, morænelandskabet, agerbrugsjorden og de vilde engområder danner et smukt bagtæppe og dagligt minder os om, hvad vi er rundet af, og hvad vi skal bevare.
Derfor har vi taget initiativ til at skabe en grøn friskole i Lejre by. En et-sporet skole for 0.-9. klasse, hvor omdrejningspunktet er undervisning i naturens kredsløb, hvor mennesket indgår på en bæredygtig måde. En skole hvor håndens arbejde bliver anset som ligeværdigt i forhold til klassisk boglig faglighed. Hvor trivsel som individ og gruppe er et grundvilkår for skolens virke og bliver udøvet gennem nærværstræning, udeskole, håndværk og køkkenhaver.
Vi vil bygge en skole, hvor konstruktion, materialer, energiforsyning, skolehaver, beplantning og omgivelser er det naturlige indhold i såvel naturfaglige som samfundsfaglige undervisningsforløb, så skolen i sig selv bliver til undervisningsforløbet. Vi vil i samarbejde med forskere vise, at dette er muligt uden at gå på kompromis med det faglige niveau, og at der ikke er en modsætning mellem bæredygtighed og det at skabe i verden.
Erfaring med grøn undervisning
På Vibevadgaard har vi siden 2011 samarbejdet med lokale folkeskoler om at undervise skoleklasser under konceptet Plant et Frø (link til: www.plantetfro.dk). Et koncept, der sender glade børn ud i livet med virkelyst og ny forståelse af fællesskab, omsorg for verden og glæde ved at dyrke afgrøder. Børnene opnår gennem Plant et Frø en dyb kontakt til naturen, der klæder dem på til at træffe valg om at passe på jorden ved at leve mere bæredygtigt. Denne læring vil vi gerne udforske.
Arbejdet med Plant et Frø har vist os, at undervisning kan være noget mere end det, vi kender fra folkeskolerne i dag. Men det har også vist, at det grundlæggende kræver andre principper for undervisningsformen, hvis det skal fungere på alle klassetrin. Der skal en markant forandring til, hvis en sådan skole skal blive til virkelighed. Vi må fra første skoledag skabe et helt andet grundlag og lade en ny filosofi gennemsyre hele skolens virke, og det kan vi med en grøn friskole i Lejre.
Den grønne friskole skal være et fælles fyrtårn, hvor alle er velkomne. Her skal andre skoler, forskere og lærerstuderende inviteres til at komme og undersøge og lade sig inspirere til deres egen hverdag. Friskolen vil i samarbejde med forskere undersøge, hvad effekterne af en undervisningsform baseret på naturdannelse, trivsel og faglighed er, for på den måde at skabe det nødvendige grundlag for politikere. Dette er første skridt til at ændre måden, vi underviser på generelt. Skolen skal med andre ord være et sted, der i høj grad rækker ud til andre skoler og hele undervisningsmiljøet samt dem, der arbejder med en ny, mere bæredygtig vej for vores eksistens.
Et fristed i Lejre by
Den grønne friskole skal være en naturlig og integreret del af byen, og vi ønsker et stærkt samarbejde med Allerslev Skole såvel som andre lokale skoler og institutioner. Skolen skal, ud over at være skole, også være et åbent rekreativt område som byens børnefamilier og andre borgere kan bruge til legeplads, ophold og samvær. Desuden er det vores intention, at byens foreningsliv kan bruge skolens faciliteter f.eks. multisal, køkken og køkkenhaver. På samme måde kan skolen danne ramme om lokale arrangementer såsom koncerter, foredrag og workshops.
Hvem er vi
Præsentation af teamet bag Den Grønne Friskole i Lejre.
Claus Krogh
Bosiddende i Lejre by. Aktiv i foreningslivet. Folkeskolelærer i Rødovre.
Henrik Byrial
Bosiddende i Lejre by. Iværksætter, forsker og landmand. Initiativtager til bl.a. undervisningsprojektet Plant et Frø, hvor elever fra lokale folkeskoler arbejder i køkkenhaver og med trivsel og fællesskab.
Andy Sontag
Bosiddende i Lejre by. Kaospilot og iværksætter.
Den grønne friskole i Leire
En friskole med rødder i jorden
De kommende generationer står foran flere komplekse udfordringer. Mange skolebørn mistrives og kæmper med stress, angst og en følelse af ikke at høre til. Samtidig kalder klima- og biodiversitetskriserne på, at vi oplever os selv og samfundet som dele af et stort, sammenhængende økosystem.
Skolens pædagogiske og værdimæssige kompas
Friskolen dannes omkring et værdikompas, som indebærer tre kernebegreber, der vil guide den pædagogiske og faglige hverdag på friskolen: Naturdannelse, omsorgsglæde og virkelyst.
For at læse mere, tryk på billedet nedenunder.